onsdag 3 mars 2010

Recension: Art of Theft

För alla som låtsas hålla koll så är det här mitt första inlägg på den här bloggen, och det är en recension av ett spel jag spelade för att antal år sedan som antagligen väldigt få av deltagarna och ni potentiella besökare hört talas om; Art of Theft.

Art of Theft är ett indie spel som gjorts av en eller väldigt få personer, jag tror det var typ en som designade och kodade och en som fixade ljudet men jag har inte direkt koll på det så det kan vara fler, spelar ingen roll.

Spelet är enligt mig jävligt mycket intressantare än de flesta andra stora titlarna som helt omotiverat enligt mig, får topp betyg bara för att, men allt är bara en fråga om smak.

I Art of Theft så stjäl man saker från olika personer och organisationer medan man undviker att bli upptäckt av vakter och övervakningskameror, man dyrkar också upp lås på dörrar och kassavalv man stöter på och klipper av kablar som gör att en viss kamera, lampa eller laserdetektor slocknar.

Man har i sin ägo ett paraply med inbyggd taser som man kan knocka vakter med om man vill det, MEN om man gör det så får man lägre score och således lägre antal poäng man använder för att köpa nya erfarenheter man kommer att ha användning för senare in i spelet som den helt oumbärliga rollen eller att man dyrkar snabbare.

Det finns skuggor i två olika styrkor man är helt dold i den starkare och kan traska förbi vakter utan några problem alls, medan i de svagare måste man trycka sig mot väggen för att inte synas om man inte köper den dyraste skillen i spelet som gör att man är dold i alla typer av skuggor och spoiler; MAN BEHÖVER DEN.

Scoren jag nämnde tidigare är uppdelad på olika kategorier; antal vakter man knockat, hur mycket loot man införskaffat, antal gånger man blivit upptäckt av vakter och kameror och tiden man tagit på sig vilket är den jävligaste av alla saker att hålla koll på för man får inte något som helst hint om hur lång tid man ska ta på sig utan man får helt enkelt se till att kubba fort som fan medan man plockar allt som finns OCH undviker kameror, vakter och lasrar i vissa fall.

Det som jag tyckte var det mest givande med spelet är dock just att man måste vara snabb och effektiv för att få så mycket prylar som möjligt och undvika diverse olika hinder och att man kan spela om vilken bana som helst för att försöka toppa sig själv och skaffa fler poäng som man spenderar för att sedan fotsätta samma cirkel igen.

Banorna är inte speciellt långa och man lär sig precis allt om dem väldigt fort om man siktar på att få allt i spelet vilket är det man borde sikta på för att bara spela igenom banorna en gång och siktar på att bara klara spelet så kommer det här spelet suga och ni kommer bli besvikna för det är känslan av att kunna alla vägar och vilka kablar man ska klippa som gör det här spelet awesome.

Jag nämnde inte att spelet är GRATIS så det finns ingen anledning att inte testa det om man har en dator, musiken kan bugga ibland men man kan alltid fixa inställningar eller spela utan musiken, vilket hände när jag körde det men det funkade för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar